Meditation

Vi undervisar i två olika meditationstekniker, Antar Mauna – Inre Stillhet och Vishuddhi Shuddhi – Energins Källa meditationen.

Man blir introducerad till båda meditationsmetoderna redan på en vanlig yoga- och meditationskurs. Men där hinner vi bara gå igenom dom första stegen av meditationerna. Om man vill lära sig hela från grunden ska man delta en hel meditationskurs.

Båda meditationstekniker lär du dig på en och samma kurs!
Kursen är 12 gånger och varje lektion innehåller teori, guidad avspänning och meditation.

Du kan delta kursen i en grupp i yogarummet eller följ lektionen hemifrån via ZOOM Livesändning. Zoom kursdeltagare och heltids studerande, arbetslösa eller pensionärer får 20% rabatt av den fulla kursavgiften.

Alla våra lektioner Livesänds via Zoom. Det betyder att om man inte kan delta på vissa dagar kan man få en länk till inspelningen efter lektionen och då kan du se på klassen i den tiden som passar dig.

Nästa meditationskurs börjar nästa år i slutet av januari/ i början av februari. Vi lägger upp nya tider för nästa år inom kort!

Prova på meditation innan kursstart – ny datum kommer inom kort!

Prova på klassen på yogaskolan kostar 100 kr/ 70 kr* (Obs! Provlektions avgift får man återbetald när man anmäler sig till meditationskursen). Provlektionen hemifrån via ZOOM är gratis. Läs mer

Anmäl dig till provlektionen:
info@sydsverigeyoga.se
och vi skickar dig mer info om lektionen du behöver veta om innan du kommer till oss.

* Priser med en liten stjärna, gäller till arbetslösa, pensionärer eller studerande.

Meditation inre ro

Hur uppnår man inre ro?

Låt oss föreställa oss en varm och stillsam sommarkväll ute i naturen. Det finns inte ett enda moln på den blå himlen och solen håller på att gå ned. Vi promenerar förbi en sjö och plötsligt lägger vi märke till att det är någon som sitter på bryggan som sträcker sig långt ut i sjön. Det ser ut som om personen sitter i någon form av meditationsställning med ansiktet riktat mot solen, med slutna ögon och med ett leende på läpparna. Hmm… tänker vi, det är kanske en som mediterar.

Jo, kanske. Men jag tvivlar.
Varför? Tänker du.
Därför att en äkta meditation är – neutral. Vad menar jag med det?

Att se någon sitta och le under meditationen visar oftast att personen har förlorat sig i sina tankar. Förmodligen kommer hon/han inte gå så djupt i sin meditation och kommer kanske t.o.m. vara mer spänd efter meditationen än innan. Vilket ju är synd för att syftet med en meditation är att komma ner i varv och nå en inre ro. Men hur kommer man till den inre ron?

För det första, om man nu är ute efter att lära sig att meditera på riktigt ska man hitta en lärare som har flerårig erfarenhet inom ämnet. Någon som kan guida en på ett metodiskt sätt om man vill uppleva den djupgående verkan av meditationen.

I en riktig meditation tänker man varken positiva eller negativa tankar utan man bara ”är” där och följer en teknik steg för steg. Genom att följa själva meditationstekniken spänner hjärnan och kroppen av och det är då man kan komma in i det avspända tillståndet.

Här nedan kan du läsa om två olika meditationsmetoder vi undervisar i.

Meditation Antar Mauna – Inre Stillhet

I Inre stillhets meditationen tränar man sin förmåga att uppleva och ”se” sinnets olika tillstånd. Med en neutral attityd låter man sinnet uttrycka sig utan att identifiera sig med dess innehåll. Denna tekniken lär man sig att använda medan man mediterar men man kan också ha mycket nytta av den i det vardagliga livet.

Sinnet är aktivt hela tiden och vill gärna distrahera oss. Men med denna meditationsmetoden lär man känna sinnets mönster och vad den har för vanor. Genom att följa meditationens olika steg ändras ens tillstånd så att oro och bekymmer inte längre kan hålla sig fast och istället blir man uppfylld av en djup inre ro.

Meditationen Inre stillhet har 7 steg.

Meditation och traditionen

”Jag har haft tur att lära mig flera avspännings- och meditationstekniker från min lärare Swami Janakananda, grundare av Skandinavisk Yoga och Meditationsskola här i Norden. Han har bevarat den ursprungliga traditionen i sin undervisning så som han lärde sig den från sin lärare Swami Satyananda i Indien. Traditionen som han nu har fört vidare i 50 år. Han har utbildat många yogalärare inom skolan och inspirerat människor inte bara här i Nordeuropa men i hela världen.”

Vigyana Shakti

Swami Janakananda

Swami Janakananda

Swami Satyananda

Swami Satyananda

Meditation Energiens Källa

Meditation Vishuddhi Shuddhi – Energins Källa

Här har vi en helt annan meditationsform än den ovan nämnda.

Energins källa meditationen bygger på en andningteknik som heter ujjayi pranayama – betyder psykisk andning. Här andas man långsamt och djupt in och ut med ett lätt viskande ljud i halsen och håller andan en liten stund efter varje inandning och utandning. Denna andningsteknik frigör spänningar i kroppen och sinnet och man upplever större klarhet och bättre koncentrations-förmåga.

I själva meditationen lär man känna kroppens olika energiströmmar – så kallade passager och använder även ett mantra för att fördjupa effekten.

Recension från en av våra meditationskurs deltagare

När jag startade kursen så hade jag som mål att lära mig att meditera på egen hand och att få lära mig en teknik som passar mig, vi är ju alla olika och alla meditationstekniker passar inte alla lika bra. Ett annat mål var att få uppleva en inre ro, inre lugn och lycka – jag har upplevt det flera gånger tidigare och ville uppleva det igen, eller snarare lära mig att ta fram det på kommando.

Det här är den mest omfattande kurs jag någonsin gått inom yoga och meditation. Jag har en ganska vanlig kropp där jag är mycket flexibel i vissa delar av kroppen (höfter och ländrygg) och mycket stel i andra delar (skuldror och nacke). För att kunna sitta länge i en meditationsställning är det viktigt att kroppen är totalt avspänd om man ska kunna komma in i något meditativt tillstånd. Vi fick därför lära oss olika asanas, böljeandning och yoga nidra för att lära våra kroppar total avslappning och därmed skapa de rätta förutsättningarna för att kunna komma in i det meditativa tillståndet. Många andra som lär ut meditation går direkt in för att lära ut själva meditationstekniken, MEN de tar ingen som helst hänsyn till att kroppens alla spänningar behöver åtgärdas först.

Vi fick lära oss två olika meditationer. Energins Källa och Inre Stillhet. Jag upplevde att Energins Källa var precis det jag och min kropp behöver just nu vilket ledde till att jag övade på den dagligen tillsammans med böljeandning och olika asanas. Då vår lärarinna (Vigyana) är mycket generös så fick vi två ljudfiler med de båda meditationerna efter kursen slut, så att vi kan fortsätta öva med ljudfilerna tills vi minns meditationerna utantill och kan praktisera de helt själv. Men också för att vi ska kunna lyssna på de emellanåt som en repetition när vi övar helt på egen hand. Vi fick även en tredje meditationsteknik, en överraskning sista kursdagen, att ta med oss och öva på som ett alternativ till Inre Stillhet. En mycket positiv överraskning då den tredje meditationen är enkel och en väldigt bra utgångspunkt innan man går vidare och djupare med Inre Stillhet.

Yoga nidra är som en egen kurs i sig. Det är en djup avspänning som är mycket mycket kraftfull. Den är svår att lära sig på egen hand, men man kan öva till kursens inspelningar. Har du lätt för att somna på kvällen och/eller redan har en inrotad dygnsrytm så är yoga nidra något som ska utföras på morgonen/förmiddagen. Har du däremot svårt att somna och/eller har oregelbunden dygnsrytm är yoga nidra utfört på kvällen antagligen din lösning. Då kursen var online och spelades in så kunde vi elever själva känna efter när den bästa tiden på dygnet är för att praktisera. Teknikerna är så kraftfulla att det är viktigt att lära sig vilken tidpunkt det passar för just dig att utöva yogan för att få mest möjligt ut av kursen. Då jag inte kan utöva yoga på kvällen, utan att störa min sömn, så var det perfekt att bara titta på inspelningen av kursen på morgonen istället. Bra med lärare som är så flexibla och vill tillmötesgå alla sina elever.

Slutligen så måste jag nämna Pratyahara. En teknik för att lära oss att komma förbi det obehagliga/smärtsamma och gå vidare ändå. Ett exempel är när du ligger i en yogaställning en längre stund, säg 5 minuter, och du är stel. Då kommer din kropp att känna ett starkt obehag, kanske t.o.m. smärta, i början MEN med pratyahara så lär du dig att gå in i det obehagliga/smärtsamma och ”stå ut” ända tills det släpper. Det var oväntat att få lära sig en teknik som gör att du får lättare att klara av att stå ut med obehag/smärta på en meditationskurs, men helt klart en av höjdpunkterna.

Jag har fått lära mig tre olika meditationstekniker och vilken av de teknikerna som fungerar bäst för min kropp just nu. Jag har fått lära mig att jag måste yoga och meditera på morgonen för att få sova om natten. Jag har fått lära mig en teknik som hjälper mig att ta mig igenom obehagliga/smärtsamma/jobbiga yogaställningar, tankar och känslor och komma ut på andra sidan med färre spänningar i kroppen. Jag har fått en radikalt förbättrad tarmfunktion och avföring (jag är övertygad om att det har med böljeandningen och energins källa att göra) och jag känner ett inre lugn. Det inre lugnet kom först i slutet av kursen men fortsätter jag bara att öva så tror jag det inre lugnet kommer att bli permanent.

Till framtida elever: oavsett vad du vill få ut av en meditationskurs så är det här kursen du bör välja. Den har allt.

Tusen tack för att du varit min lärarinna, Vigyana.

Bästa hälsningar,

Christina Persson