Det kommer av sig själv...

Den här bilden som du ser ovan tog jag ett tag sedan i Malmö på Ribersborgs-stranden av en av våra yogaeleven. Jag ville ta en lite annorlunda meditationsbild, med fiskmåsar i bakgrunden.

Om du studerar på bilden lite ser du varifrån vinden kommer och hur måsarna låter vinden att bära sig i luften och det gjorde dom en stund innan dom bestämde sig att hitta den rätta brödbiten bakom den mediterande modellen (som modellens 5 årig dotter assisterade oss med) och sedan flög dom iväg.

Vad jag som fotograf (och yogalärare) ville förmedla här är att se måsarna bakom och ovanför den mediterande modellen som dina tankar!

Det är naturligt att ha tankar

Det är naturligt att ha tankar och du ska tillåta alla tankar att uttrycka sig och inte pröva undertrycka dom. För att tankar skapar känslor och om man prövar undertrycka det negativa som dyker upp då och då så kan det komma en liten emotionell explosion en dag…

När man mediterar är det möjligt att låta tankarna (måsarna) att sväva runt i huvudet utan att man involverar sig i dom. I meditationen lär man sig att SE tankarna som något som du betraktar utifrån.

Så hur vet man i meditationen att nu ser jag på mina tankar (måsar)? Svaret är mycket lätt – när du har tränat på att se på dina tankar i meditationen känner du en lätt känsla i dig – en behaglig tomhets känsla i huvudet/sinnet och du blir mer och mer avspänd (ibland en aning sömnig så att huvudet börjar nicka till) och upplever inre stillhet.

Tankarna är som måsarna på bilden, dom kommer och går, ibland dyker upp bara en tanke och ibland många på en gång, allt beror på vad du har upplevt just innan du började med meditationen.

Är jag nu involverad i en tanke?

När jag mediterar hur vet jag att nu har jag involverat mig i en tanke? Då upplever du spänning i huvudet och kroppen känns rastlös, du har svårt att sitta still för att plötsligt upptäcker du att nu kliar det någonstans eller nu gör det ont i knäet… men allt det här är psykisk… det betyder att du blev involverad i en tanke och det skapade en fysisk reaktion i kroppen.

Därför är det bra att följa med en meditationsteknik som hjälper dig steg för steg att komma närmare till inre stillhet. Genom att praktisera en och samma teknik regelbundet känner du hur du blir bättre och bättre på det och får mer och mer ut av meditationen.

Men kärleken…

När det gäller meditation har jag fått en fråga en gång: ”Men hur kommer kärleken in i det hela? Du pratar alltid om spänningar, stress och oro.”

Ja det stämmer, det gör jag. Det för att – KÄRLEKEN KOMMER AV SIG SJÄLV – men först måste man jobba med sig själv lite, och lära känna sig själv. Det kan man göra på flera olika sätt men yoga och meditation är en av dom bästa verktygen som kan hjälpa till i den processen. OCH när du har släppt spänningar och oro från kroppen och sinnet – följer stillheten och kärleken med av sig själv för att du kommer kontakt med något djupare i dig själv – som kärlek, närvaro, att jag är.

Vigyana Shakti

Av dom femhundra personerna jag skickar en nyhetsmail till varje gång kommer några av er vara väldigt intresserade av ämnet jag ska skriva om nu. Några av er har säkert hört om det, några av er praktiserar det redan och några av er får veta om det första gången nu.

En månad sedan hade jag ett Skype möte med en riktigt speciell engelsman som är vid 70 års åldern och har hunnit skriva 18 böcker under sin livstid. Jag hade en väldigt spännande samtal med honom om olika ämnen och vi pratade även om meditation och visualisering. Jag kontaktade honom för att jag hade en väldigt specifik fråga (vilket jag inte kommer avslöja här) och han var så professionell på sättet hur han var och gav mig jätte enkla råd till det jag undrade över. Men han höll huvud fokus bara på en sak och han frågade mig på ett väldigt engelskt sätt ”Darling, do you know what means Law of attraction?” och jag svarade kort ”That you attract what you are.” och han sade ”Yes thats right darling and you can practise Law of attraction with anything you want to achive or change in your life.”

…och jag blev introducerad till en författare och föredragshållare Esther Hicks i ämnet Law of attraction.

Det att vi dras till människor och situationer som liknar oss själva skulle jag tro att dom flesta är medvetna om. Något jag i alla fall lärde mig om vid 18 års åldern att likasinnade dras till varandra även om ibland känns det som att man tänker ”Men vi är så olika…”. 🙂

Men vad gör du om du är i en livssituation just nu eller omger dig med vissa människor som påverkar dig negativt på något sätt?

Där kommer ”Law of attraction” in i bilden. För att om du vill ändra din situation eller något som du inte är nöjd med måste du ändra din egen ”vibration” i dig själv.

För dig som har gjort yoga (eller på väg att börja med det) är det lättare att förstå hur man kan ändra sin vibration i kroppen. Det DU känner och tänker skickar du ut till andra och det är också det du får tillbaka. Så om du är missnöjd med något kommer du troligtvis dras till människor som är lika missnöjda med ämnet som du 🙂 Men när du släpper motståndet och ändrar din vibration din energi i kroppen följer sinnet med och då börjar det att ske ändringar.

Varför jag skriver om allt detta är att jag vill introducera dig med till Attraktionslagen och att om du praktiserar yoga och meditation kan du ändra din tillstånd/vibration mycket snabbare. Något som sker med dig faktiskt varje gång du går från vår lektion. Våra lektioner, så som det är uppbyggt är som en rensnings ritual för kroppen och sinnet. Det vet jag från mig egen erfarenhet både som yogautövare men även som lärare för att det är mycket ofta jag ser mina elever lämna yogarummet med färg på kinderna och med klara och utvilade ögon. Klarhet – är det inte det bästa som finns?! 🙂

Så när du har ändrat din inre mentala tillstånd kommer du i kontakt med din energins källa – med din Vortex som Esther Hicks kommer att prata om i den här videon.

Jag kommer nog skicka lite videos till om Esther Hicks och Law of attraction men tar en video i taget (det finns jätte mycket på you tube men jag väljer det som är kortare och lättare för oss – som håller på med yoga – att förstå). För att jag tror starkt på att många av dom som kommer till vår yogaskola kommer tycka om det här ämnet.

Innan du börjar se och lyssna på det så ska du veta att Esther Hicks pratar genom en som hon kallar för ”Abraham Hicks” – hon kanaliserar genom honom och därför kan hon ibland prata mycket snabbt så du ska helst inte göra något annat än bara lyssna för att kunna följa med flödet!

Vigyana Shakti`s yoga insights, part 3

There is actually a difference between having a flexible body and having a soft tension FREE body.

In the beginning I thought it is the same thing but then I realized it is not quite the same thing.

The pose on the photo is called Hanumanasana – the Monkey pose. I discovered that pose very spontaneously when I was 18 years old while I was stretching myself after a jogging round, I had no idea I was able to do that. That was 8 years before I started with yoga and it was not a pose to me then but just a split. It was first later on I learned that it is also a yoga position. So in my case I didn`t start with yoga to increase my physical flexibility (even though at that time I thought yoga must be my thing just because of that) but I was searching for some deeper insights.

It took me a few years to realize after I had started with yoga that of course physical flexibility is good to have but it does not have to be the main thing in yoga. So if you can`t do Hanumanasana like on the photo or put your fot behind the neck, don`t worry, there is still hope for you to become a thorough yoga practitioner.

You see flexible people in different poses (not only in yoga) and think wow, how is that possible? But what you don`t see and don`t know if these people have a TENSION FREE (or injury free) body.

Flexible people have a tendency to ”over do it”. They know that they are flexible and have no problem to do some quite advanced poses but they still want to push a bit more. But even though they look soft they still may have tensions or maybe even injuries in the body.

Tension free body does not feel any resistance while doing even quite advanced poses. By resistance I mean that you may feel the stretch but it does not hurt in any way. But it does`nt mean that you then must be able to make a knot out of yourself, no. You still feel the limit how much you can come into the pose but there is just no tensions. I personally do not always have a tension free body but as soon as I increase my yoga practise and do long programs regularly my tensions melts away. The feeling is fantastic, soft like a newborn baby and sometimes I wonder if I have skeleton at all…

Occasionally I hear my students say to me before the class ”just so you know I am hyper-flexible (in Swedish – överrörlig) so I have to be careful”. Well, one way it is true, you do have to be careful if you are the one who likes to push yourself into the poses BUT if you do it with AWERENESS and listen to your body, you can`t hurt yourself.

Why force yourself into the pose, to whom do you need to prove yourself?

As you can read I do not support forcing the body and do not get impressed by somebodys flexiblity, it can actually be the other way around. When I see this type of hyper-flexible bodys in the class (or personalities, because often it is a certain attitude, at least in the yoga class) and see and feel over eagerness within them I tell them to take it more easy.

These people do not always understand why I ask them to do so and they see me as a mean yoga teacher or think I am someone who likes too SOFT yoga… Well non of it is true. I just want them to discover that you can actually do yoga with a different attitude, without force and still get a lot out of it.

Don`t get lost in the physical body obsession, learn to communicate with your body instead. While doing yoga or sometimes in the breaks between the different poses, feel the life in you body, energy moving, blod flowing etc. Your body can be your best friend when you treat it right. You and your body need to cooperate with each other. Get the feeling if your mind and body is at the same level. Your eagerness may want to push you harder in yoga but if your body is not ready for it why use force and injure yourself?

I am 41 years old and I have never visited a chiropractor, physiotherapist or whatever they all are called who suppose to repare your body again. I have never hurt myself with yoga, never over stretched, never hurt my back etc. It is grazy for me to hear stories how people go to rehab to repare themselves after they have overdone some yoga pose. Hello!? It`s suppose to be the other way around.

Once you start to treat your body with awareness and you become soft and tension free it will also affect your mind. By releasing all these tensions from the body even your mind becomes ”felixible” and more open and intuitiv. Negativ thoughts can`t hold on to you anymore and you feel yourself innerly free. Thats why people look so happy after the yoga class 🙂 They don`t even realize themselves what has happend but they just feel so happy.

When physical tensions are released from the body with yoga, when the mind becomes clear after the breathing exercises, when you let go totally in the deep relaxation (like Yoga Nidra) and when you come to the point of experiencing inner stillness within you in the meditation… Then there is not much physical or mental tensions left in the body. Stress has left the building and happiness takes over.

This is something I am witnessing after each yoga class I am teaching. It is strongest when people come several days in a row to intensiv courses, like the one I just had after Christmas or the New Years course which I am teaching now 🙂

Let`s increase the body awareness in the yoga classes and aim for the happy, soft and TENSION FREE body this year!

To be continued…